hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| عدم خاموشی در گرو صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مردم

کرمان| عدم خاموشی در گرو صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مردم

اگرچه قرار بود ساعات کاری ادارات کرمان از نیمه خرداد تا پایان مردادماه تغییر کند اما بنا به تصمیم وزارت کشور ساعات اداری تنها در چهار استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان تغییر کرد؛

 به گزارش مهر، هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و استفاده از وسایل سرمایشی مصرف برق در اقصی نقاط کشور به‌ویژه در مناطق گرمسیر افزایش می‌یابد؛ استان کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست. البته امسال به گفته مسئولان مربوطه استان کرمان تاکنون در زمینه برق مشکلی نداشته‌ایم؛ اما این بدان معناست که احتمال بروز مشکل وجود ندارد. به گفته مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان، کرمان در لبه حد مصرف برق از شبکه قرار دارد و احتمال به وجود آمدن کمبود در این زمینه در صورت افزایش میزان مصرف وجود دارد. این در حالی است که از ۱۸ خردادماه امسال به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق ساعت کاری ادارات در استان کرمان به شش و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه تغییریافته و قرار بود این روال تا ۳۱ مردادماه ادامه داشته باشد؛ اما چند روز پیش استاندار کرمان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان بیان داشت: در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی امسال استان مصوب شد ساعات کاری ادارات در مناطقی که دمای آن‌ها بالای ۴۵ درجه است به شش صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر تغییر کند.

وزارت کشور تغییر ساعات اداری را مؤثر در کاهش مصرف برق نمی‌داند

محمدجواد فدایی ادامه داد: وزارت کشور در نامه‌ای خطاب به تعدادی از استانداران خواسته ساعات اداری تنها در چهار استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان تغییر کند و مابقی استان‌ها طبق روال سابق به کار ادامه دهند. استاندار کرمان گفت: وزارت کشور این تغییر ساعت را برای صرفه‌جویی در مصرف برق مؤثر نمی‌داند. من در پاسخ به این نامه اعلام کردم که ما مشکلی در خصوص برگشت ساعات کاری ادارات به روال سابق نداریم اما در صورت خاموشی توسط شرکت برق ما پاسخگو نخواهیم بود. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان اعلام کرد که بر اساس بخشنامه وزارت کشور از روز دوشنبه ۱۷ تیرماه ساعات کاری ادارات در استان کرمان از هفت الی ۱۴ و ۳۰ دقیقه تعیین می‌شود.

عدم تأثیرگذاری تغییر ساعات ادارات در مصرف برق به لحاظ فنی نادرست است

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تغییر ساعات کاری ادارات در استان کرمان را در زمینه مصرف برق تأثیرگذار دانست و گفت: برق مورد تقاضای ادارات شمال استان کرمان در حالت نرمال تقریباً ۵۷ مگاوات است که ۲۰ مگاوات از این مقدار در زمان تعطیلی ادارات کاهش پیدا می‌کند.

رسول عبداللهی با اشاره به برگزاری جلساتی در این خصوص با مدیران ارشد برق گفت: نامه‌ای در پاسخ به استانداران تهیه و ارسال‌شده است؛ صحبتی که در خصوص عدم تأثیرگذاری تغییر ساعات کاری ادارات در کاهش مصرف برق شده است، به لحاظ فنی درست نیست. به‌عنوان‌مثال در روز نهم تیرماه با تعطیلی ادارات میزان مصرف برق از ۷۰۳ مگاوات به ۶۸۳ مگاوات رسید. او با اشاره به اینکه استان کرمان به لحاظ میزان مصرف برق در لبه مرز قرار دارد، افزود: حوزه شمال استان کرمان تا ۶۹۲ مگاوات اجازه مصرف انرژی را دارد که این میزان با بازگشت ساعات کاری ادارات به حالت قبل به حدود ۷۰۰ مگاوات رسیده و بالای سقف قرار می‌گیریم که درنتیجه آن کمبود به وجود می‌آید و در واقع بیشتر از توان تأمین مصرف خواهیم داشت. عبداللهی عنوان کرد: مردم در زمینه صرفه‌جویی در مصرف برق توقع دارند که دولت پیش‌قدم باشد؛ زمانی که به فعالان حوزه صنعت و کشاورزی می‌گویم که در خصوص صرفه‌جویی در مصرف برق همکاری کنند قطعاً این مسئله در بهره‌وری آن تأثیرگذار است؛ هرچند اجازه را به آن‌ها جبران می‌دهیم اما درهرصورت این مسئله باری برای این افراد محسوب می‌شود پس ما هم در بخش ادارات باید کمک کنیم. او با اشاره به اینکه بخش اداری هم بخشی از اجتماع است که سهم فراوانی در مصرف برق دارد، افزود: اگر ادارات در این زمینه همکاری نداشته باشند شرایط خوب کنونی و بدون خاموشی را نخواهیم داشت. تا تاکنون مشکلی در زمینه برق در شمال استان کرمان نداشتیم اما بازگشت ساعات اداری به روال قبل می‌تواند عامل بسیار مهمی در زمینه کمبود برق باشد. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با اشاره به اینکه گاهی افت ولتاژ ممکن است به دلایل فنی در یک منطقه رخ دهد، افزود: به‌طورکلی در شمال استان کرمان ثبات ولتاژ داریم و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. او در خصوص بیمه وسایل برقی هم گفت: بر این اساس قرارداد بیمه‌ای با وزارت نیرو و یک شرکت بیمه‌ای به‌صورت کشوری منعقد می‌شود و اگر مشترکان دچار خسارت شوند می‌توانند از طریق وب‌سایت گزارش خسارت واردشده را ثبت کنند. قرارداد این بیمه تا پایان سال ۹۷ بود و قرارداد جدید برای امسال در دست اقدام است که از ابتدا تا پایان سال را تحت پوشش قرار می‌دهد. عبداللهی عنوان کرد: مردم باید از وسایل حفاظتی برای وسایل برقی استفاده کنند و منازل هم باید به سیستم ارت مجهز باشند و اکثر اتفاقاتی که در زمینه برق رخ می‌دهد به دلیل رعایت نکردن اصول فنی و نقص در سیستم داخلی منازل است. در حال حاضر همه منازل باید به سیستم ارت مجهز شوند و مهندسان ناظر سازمان نظام‌مهندسی در این خصوص آگاه هستند و بدون این سیستم مجوزهای لازم را صادر نمی‌کنند.

مردم حداقل در زمان‌های پیک مصرف برق ۱۰ درصد صرفه‌جویی کنند

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان هم اظهار کرد: امسال در اثر افزایش بارندگی‌ها نیروگاه‌های برق‌آبی در مدار آمدند که باعث بهبود وضعیت تولید برق در کشور و استان کرمان شد. امیر جهانشاهی با اشاره به اینکه طی سال جاری در استان کرمان خاموشی اعمال نمی‌شود، گفت: برای ادامه این شرایط نیاز است که مردم حداقل در زمان‌های پیک مصرف برق ۱۰ درصد صرفه‌جویی داشته باشند. او با اشاره به اینکه خاموشی‌ها به دو دلیل «حوادث طبیعی و غیرمترقبه « نظیر تصادف، اتصالی، مشکلات فنی، سرقت برق و «خاموشی‌های با برنامه« با هدف بهسازی و نوسازی شبکه رخ می‌دهد، افزود: شهروندان می‌توانند جداول خاموشی‌های با برنامه را در بخش اطلاعیه‌های عمومی سایت شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان به آدرسhttps://www.nked.co.ir مشاهده کنند. جهانشاهی با بیان این مطلب که پیک‌بار از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ عصر و از ساعت ۱۹ تا ۲۳ است، تصریح کرد: از شهروندان درخواست داریم در این ساعات از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنند.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد